Friday, January 15, 2010

JADUAL & AKTIVITI MASJID

JADUAL KULIAH MASJID
JUMAAT
Kuliah Maghrib : FEQAH & PERBINCANGAN
Pengajar : Ustaz Mohammad Nazim Bin Mohd Noor (Imam I)

Pegawai Hal Ehwal Islam UniMAP
_______________________________________________________________________
SABTU

Kuliah Maghrib : TAFSIR
Pengajar : Ustaz Abdul Wahid Bin Mahmud

Guru Takmir, JAIPs (Diploma IPTIPs, Universiti Al-Azhar, Mansurah, Mesir)
________________________________________________________________________________
AHAD
Kelas Kanak2 : KELAS KANAK-KANAK RAUDHATUL ATHFAL
Pengajar : Ustaz Mohd Nazim (Imam I)

Kuliah Maghrib : HADITH
Pengajar : Ustaz Mohd Nazim (Imam I)

_____________________________________________________________________
ISNIN
Kuliah Maghrib :
Pengajar :
_____________________________________________________________________
SELASA
Kuliah Maghrib : KELAS TAHSIN AL-QURAN
Pengajar : Tn. Hj. Abdullah (Imam II)

_____________________________________________________________________
RABU
Kuliah Maghrib : KULIAH TAKMIR
Pengajar : Ustaz Haji Rosli
(Universiti Madinah Al-Munawwarah, Arab Saudi)
_____________________________________________________________________
KHAMIS
Kuliah Maghrib : KULIAH TAKMIR (KItab Bahrul Mazi)
Pengajar : Ustaz Nasiruddin
(Institut Pengajian Tinggi Islam Perlis)

Kelas Zohor : KELAS TAHSIN BACAAN IMAM-IMAM PARLIMEN PADANG BESAR
Pengajar : Ustaz Haji Abdullah Bin Jusoh (Imam Masjid Alwi)
Tenaga pengajar Maahad Tahfiz Al-Quran Negeri Perlis, Hakim Tajwid Kebangsaan


AKTIVITI / PROGRAM YANG TELAH DIANJURKAN

SOLAT SUNAT GERHANA MATAHARI
TARIKH : 15 JANUARI 2010 / 29 MUHARRAM 1431 H

SOLAT SUNNAT GERHANA BULAN
TARIKH : 1 JANUARI 2010 / 15 MUHARRAM 1431 H

MAJLIS BERBUKA PUASA & CERAMAH PERDANA SEMPENA 'ASYURA 1431 H
TARIKH :27 DISEMBER 2009 / 10 MUHARRAM 1431

PENCERAMAH : USTAZ AHMAD SIRAJUDDIN BIN ABDUL SATAR
(Pegawai Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Perlis)



MAJLIS
SABUTAN AIDILADHA 1430 H




KELAS KANAK-KANAK "RAUDHATUL ATHFAL"
BAGI SESI 2010 AKAN BERMULA 21 FEBRUARI INI


7 FEBRUARI 2010-Pihak jawatankuasa Masjid Jannatul Naim telah menetapkan untuk memula Kelas Kanak-kanak "Raudhatul Athfal" pada 21 Februari ini. Dimaklumkan bahawa Ustaz Mohd Nazim, Imam II masjid tidak dapat lagi menjadi tenaga pengajar bagi kelas berkenaan disebabkan beberapa tugas dan tanggungjawab lain, maka pihak masjid bersetuju untuk melantik Ustaz Hamid, salah seorang yang pernah menjadi tenaga pengajar kelas berkenaan bagi memimpin kelas berkenaan.

Sehubungan itu, ibu bapa dan penjaga bolehlah menghantar semula kanak-kanak mereka untuk menyertai kelas berkenaan.


2 ORANG SAUDARA BARU MEMELUK ISLAM
DI DALAM KARIAH MASJID SUNGAI PAYA

27 JANUARI 2010-Pihak jawatankuasa Masjid Jannatul Naim melahirkan rasa syukur di atas keislaman 2 orang anak-beranak pada pagi tadi di Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Perlis (JAIPs). Mereka adalah berketurunan Siam, beragama Budha dan berasal dari Thailand. Buat masa ini, mereka berdua tinggal di bawah perlindungan En. Roslan & Pn. Che Nah yang tinggal di dalam Kariah Sungai Paya. 2 orang saudara baru (muallaf) tersebut adalah Miss Sarasina Kraithin yang telah memelihi nama Siti Aishah Binti Kraithin manakala anak beliau, Mr. Tha Ana Inkham menukarkan nama kepada Muhamad Anas Bin Inkham. Muhamad Anas akan berkhatan pada esok hari (28 Januari 2010) di Poliklinik Utara, Dr. Hamdi Mohd Noor. Satu Majlis Jamuan Kesyukuran akan diadakan oleh En Roslan sekeluarga pada esok malam.

Mereka berdua juga telah mendaftarkan diri sebagai ahli PERKIM Perlis dan bakal menjalani kelas pengajian pengukuhan aqidah dan agama di Pusat Kegiatan PERKIM Perlis. Lafaz syahadah telah dilakukan di hadapan Ustaz Suhaimi Al-Hafiz, Pegawai Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Perlis (JAIPs) dan disaksikan oleh Ustaz Mohd Nazim Bin Mohd Noor, Imam II, Masjid Jannatul-Naim yang turut diiringi oleh Tn. Hj. Syed Yaziz Bin Syed Harun Jamalullail selaku Setiausaha Masjid serta En. Roslan dan Pn. Che Nah. Kedua-dua saudara baru tersebut masing-masing telah menerima sumbangan wang zakat berdasarkan asnaf muallaf sebanyak RM 350 dan bakal menerima RM 700 selepas 3 bulan ini. Manakala kos berkhatan Saudara Anas akan ditanggung oleh phak PERKIM.

Buat masa ini, mereka berdua akan tinggal di rumah En. Roslan dan sedang berusaha untuk mencari rumah sewa di kawasan yang terdekat. Mereka yang mempunyai cadangan rumah sewa atau ingin menyewakan kepada mereka berdua bolehlah berbuat demikian dengan menghubungi En. Roslan atau Tn. Syed Yaziz. Mereka berdua sangat berterima kasih kepada semua pihak yang terlibat, khususnya kepada Tn. Hj. Mat Kassim Bin Darus, Imam Kariah Sungai Paya, pihak Jabatan Hal Ehwal Agama Islam (JAIPs) dan pihak Baitulmal Negeri.

Marilah kita sama-sama mendoakan agar mereka berdua diberikan keteguhan iman dan menjadi mukmin yang soleh dan bertaqwa kepada Allah.






MASJID JANNATUL NAIM ANJUR SOLAT GERHANA MATAHARI

15 JANUARI 2010-Pihak jawatankuasa Masjid Jannatul Naim menganjurkan Solat Gerhana Matahari (Solat Kusuf) pada hari ini. Solat tersebut telah dilaksanakan pada jam 4 petang yang telah dipimpin oleh Tn Hj. Abdullah (Bilal I Masjid). Ustaz Mohd Nazim (Imam II) tidak dapat mengimamkan solat kerana telah dijemput untuk mengimamkan solat gerhana di Masjid Alwi, Kangar bersama pembesar negeri. Walaubagaimanapun, penganjuran solat tersebut mendapat kerjasama yang amat baik dari anak jemaah kariah Sungai Paya. Imam I, Tn Haji Kassim Bin Darus telah membacakan khutbah sempena solat gerhana tersebut.

Di dalam khutbah beliau, Imam I menegaskan bahawa kejadian gerhana matahari bukanlah membawa malapetakan atau membawa musibah, bahkan ia adalah sebagai tanda-tanda kebesaran Allah SWT. Seharusnya setiap daripada hamba-Nya harus sentiasa mengingati Allah dan berusaha melaksanakan setiap perintah Allah SWT.


NOTA FEKAH :
Hukum Solat Sunat Gerhana adalah Sunat Muakkadah. Ia boleh dilaksanakan secara bersendirian ataupun berjemaah. Namun, solat secara berjemaah adalah lebih afdhal (Utama)

Cara solatnya adalah :
Terdapat 2 pendapat ulamak dalam cara solat gerhana:
---1 ----PENDAPAT HANAFIAH: Solat 2 rakaat seperti solat-solat sunat yang lain.
---2 ---PENDAPAT JUNHUR: Solat 2 rakaat. Pada setiap rakaat ada 2 rukuk dengan baaan ayat yang panjang selepas surah al-Fatihah pada setiap kali baaan juga ada khutbah selepas selesai solat

No comments:

Post a Comment